1 milyar doları aşacak, Türkiye’de ‘sınır var’ diye dışarda büyüyecek

Hürriyet Haber
08.05.2010 - 00:00 | Son Güncelleme:

Sabancı Holding Çimento Grubu, uyum ve rekabet gücünü geliştirmek için 5 yılda 200 milyon dolar yatırım yapacak. Akçansa ve Çimsa ile yüzde 19 pazar payına ulaşan grup, Türkiye’deki yüzde 25 sınırı nedeniyle büyümek için yönünü dışarı çevirdi. Grubun cirosu 1 milyar doları aşacak.

AKÇANSA ve Çimsa şirketleriyle çimento sektöründe toplam yüzde 19 paya ulaşan Sabancı Holding Çimento Grubu, karbon ekonomisi ve rekabet ortamında öne geçmek için önümüzdeki 5 yılda 200 milyon dolar yatırım yapacak. Çevre duyarlılığı ve karbon ekonomisinin geleceği belirleyeceğini vurgulayan Sabancı Holding Çimento Grup Başkanı Mehmet Göçmen, “Uyum ve rekabet gücümüzü geliştirmek için 5 yılda 200 milyon dolar yatırım yapacağız” dedi. 2010 yılında da iç pazarda kötü bir sürpriz beklemediklerini vurgulayan Göçmen, yaklaşık 15 milyon ton üretim ile 1 milyar dolardan fazla ciro elde edeceklerini söyledi.
Karbon işleri belirleyecek
Dünyada 3 ana trend gördüklerini, bunları dünyanın birbirine bağlanması, siyasi ve iktisadi belirsizlik ve çevrenin korunması olarak sıralayan Göçmen, şunları söyledi: “Dünya, hiç bir zaman olmadığı kadar belirsiz. Biz ne yaparsak yapalım, bu belirsizlik uzun vadede devam edecek. Bununla birlikte dünya, her zaman olduğundan çevre duyarlı. Bu çerçevede Kyoto’ya ilişkin Meksika’da son toplantılar yapılacak ve yeni karbon kotalarında bütün ülkeler anlaşacaklar. Bu iş yapış biçimimizi belirleyecek. Bizim de rekabet gücümüzü korumak için iş performansımız sadece yurtiçi değil, yurtdışındaki rakiplerimizden de daha üstün olmalı. Çevreye ve sürdürülebilirliğe yatırım yapmamız ve müşteri odaklı olmamız lazım.”
Yeni şirket alamıyoruz
Aksansa ve Çimsa’nın toplam klinker üretim kapasitesinin 11.5 milyon ton, çimento üretim kapasitesinin ise 15.4 milyon ton olduğunu aktaran Mehmet Göçmen, “İki şirket Türkiye’nin çimento talebinin yüzde 19’unu karşılıyor. Türkiye’deki rekabet hukuku bizim yeni bir şirket almamızı engelliyor. Pazarda yüzde 20’yi biz karşılıyoruz. Rekabet hukuku ‘yüzde 25’in üzerine çıkamazsın’ diyor. Biz büyüyeceksek coğrafya değiştirmemiz lazım. Öngörülebilen bir ülke, büyüme potansiyeli olan bir ülke olmalı. Bizim mevcut çimento networkümüzle irtibat kurabilecek, sinerji yaratabilecek mesafelerde olmalı” diye konuştu.
1 milyar dolar ciro
2010 yılının ilk iki aylık sonuçlarına göre işlerin biraz daha iyi gitmesini beklediklerini ifade eden Mehmet Göçmen, şöyle konuştu: “Bu yıl ihracat fiyatlarımız, iç pazar fiyatlarını geçti. İç pazar fiyatları 65 ile 130 lira arasında. İhracat da 100-105 TL arası. İç pazar fiyatlarımız da ihracat fiyatlarımıza yaklaşacak. Biz Akçansa ve Çimsa’da hem iç pazarda, hem ihracatta kapasitemizin toplamını kullanmayı öngörüyoruz. İki pazarda da kötü sürpriz beklemiyoruz. Bu yıl ilave bir küçülme beklemiyoruz. Olumlu bir pazar yaşayacağımızı öngörüyoruz. Bu yıl Akçansa ve Çimsa’da 14 milyon tonun üzerinde çimento ve klinker satarız. Bunun 8-9 milyon tonunu iç pazarda, geri kalanını da dış pazarda satmayı öngörüyoruz. İhracat ve hazır betonla birlikte 1 milyar doların üzerinde bir ciromuz olur.”

100 kişilik istihdam için 100 milyon dolar gerekiyor

TÜRKİYE’deki istihdam sorununa da vurgu yapan ve kaynakların istihdam yaratıcı sektörlere aktarılması gerektiğini belirten Mehmet Göçmen, “Eğer bir sektör teşvik edilecekse, bu inşaat olmaldır. Bir çimento fabrikasında 100 kişilik istihdam için 100 milyon dolarlık yatırım yapmanız gerekir. Bu da işsizlik sorunu ile baş etmekle doğru bir tercih değil. Bizim istihdama yönelik işleri ülke, devlet olarak desteklememiz gerekir ki kamunun regülatör rolü muhakkak olması gereken bir roldür” dedi.

Akçansa ve Çimsa 1.3 milyar liralık satış yaptı

AKÇANSA Genel Müdürü Hakan Gürdal, “2009’da toplam net satışlarımız 710 milyon lira oldu. 2.5 milyon tonu ihracat olmak üzere 6.5 milyon ton çimento ve klinker, 4 milyon metreküp hazır beton satışı gerçekleştirdik. 2009 yılında 6.5 milyon ton klinker ve 9 milyon ton çimento üretim kapasitesine ulaştık” dedi. Çimsa Genel Müdürü Mehmet Hacıkamiloğlu ise, “2009 yılı toplam satışlarımız 615 milyon lira oldu. Borçlanmamızı yüzde 50 azalttık. 5 milyon ton klinker ve 3 milyon metreküp hazır beton üretim kapasitesine ulaştık. 5.5 milyon ton çimento ve klinker, 2.6 milyon metreküp hazır beton sattık” diye konuştu.

Türkiye ilk 10 ülke arasında bulunuyor

ÇİMENTO sektörünün durumuna değinen Sabancı Holding Çimento Grup Başkanı Mehmet Göçmen, dünyada 2.9 milyar ton üretimin yapıldığını belirterek, şu bilgileri verdi: “Bu üretimin 1.6 milyar tonu Çin’de yapılıyor. 1.3 milyar ton ise Çin dışında diğer ülkelerde üretiliyor. Türkiye’nin toplam üretim kapasitesi ise 60-65 milyon ton seviyesinde gerçekleşiyor. Türkiye çimento üretiminde 10 büyük ülke arasında yer alıyor. Çimento tüketimi 42.7 milyon ton olarak gerçekleşirken, 20.4 milyon ton ihracat yapıldı. Kişi başına tüketim ise 549 kilogram olarak gerçekleşti. Ancak 800 ile 1000 kilogram arasında değişen gelişmekte olan ülkelerin gerisinde kaldı.”

Doğu Anadolu’da çimento tüketimi yüzde 41 arttı

GELİŞMEKTE olan ülkelerde çimentonun tüketimi daha fazla olması nedeniyle sektörün büyümesinde bölgesel ayrışmalar görüldüğünü aktaran Mehmet Göçmen, “Dünyada yaşanan bölgesel ayrışmaların benzeri de Türkiye’de yaşandı. Marmara ve Ege bölgelerinde küçülme olurken, diğer bölgelerde tüketim arttı” dedi. Türkiye’nin 2009 yılında çimento performansı şöyle oldu:
Doğu Anadolu Bölgesi yüzde 41 büyüdü.
Karadeniz bölgesi yüzde 16 büyüdü.
Akdeniz bölgesi yüzde 12 arttı.
Güneydoğu Anadolu bölgesi yüzde 7 büyüdü.
Ege bölgesinde tüketim yüzde 16 azalırken, Marmara bölgesi yüzde 11 küçüldü.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı