1.8 milyar dolarlık İzmit Körfez Geçiş ihalesi tamam

Çiğdem TOKER / ANKARA
14.10.1997 - 00:00 | Son Güncelleme: 14.10.1997 - 00:01

İzmit Körfez Geçişi için Anglo-Japanese-Turkish Consortium ile ile beş aydır süren pazarlık sona erdi. Bugünün fiyatlarıyla 320 trilyon liraya ulaşan İzmit Körfez Geçişi'nin sözleşmesi bu hafta içinde Başbakan Mesut Yılmaz'ın da katılacağı bir törenle imzalanacak.

Türkiye'nin bir defada ‘tek parça’ olarak ihale ettiği projelerin en büyüğü olan İzmit Körfez Geçişi için, Karayolları ile Anglo-Japanese-Turkish Consortium (AJTC) arasında tam beş aydır sürdürülen pazarlık görüşmeleri sonuçlandı.

Bayındırlık ve İskan Bakanı Yaşar Topçu ile KGM Genel Müdürü Yaman Kök, Konsorsiyum'u oluşturan firmaların ‘bir numaralı’ yöneticileriyle yaptıkları görüşmeler, geçen Perşembe gecesi sabahın ilk ışıklarına kadar sürdü. Bugünün fiyatlarıyla, 320 trilyon liraya (1.8 milyar dolar) ulaşan dev projenin sözleşmesi, Cuma günü parafe edildi.

Sözleşme, bu hafta içinde Başbakan Mesut Yılmaz'ın da katılacağı bir törenle imzalanacak. Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yaptırılacak İzmit Körfez Geçişi pazarlıklarında, Konsorsiyum'dan Türkiye lehine önemli tavizler sağladı. Konsorsiyum'un, teklifinde işletme süresi olarak öngördüğü 28 yıl, 27 yıla indirilirken, 11 dolar 25 cent olarak verilen araç başına geçiş ücreti ise 11 dolar'a düşürüldü.

GARANTİ VERMEDİK

Bakan Topçu, Cuma günü parafe edilen sözleşmeyle getirilen bazı önemli değişiklikleri Hürriyet'e şöyle sıraladı:

AJTC'nin istediği ‘siyasi risk garantisi’ verilmedi. Ancak bunun yerine, Türkiye Cumhuriyeti yasalarında, başta Yap-İşlet-Devret yasası olmak üzere; müteahhit lehine bir durum geliştiğinde, İdare destek olacak. Ancak bu destek karşılığında Konsorsiyum'un da da süre veya ücret gibi sözleşmede yer alan yükümlülüklerini revize etmesi istenecek. Örneğin müteahhidin kusuru dışında gelişen bir zarar doğduğunda, İdare, YİD yasasına göre, müteahhide köprü kredi kullandırabilecek.

Sözleşmeye göre hem İdare (KGM) hem de Konsorsiyum karşılıklı olarak ‘yapma taahhüdü’ altına girdi. Ancak müteahhit, projeden vazgeçerse ‘cayma tazminatı’ ödemekle yükümlü tutuldu.

ASKER'İN İSTEĞİ

Pazarlık görüşmelerinde, projenin Yalova'yı içine alan bölümünde bulunan askeri tesisler de tartışıldı. Bu tesislerin kaldırılması halinde, projenin deniz işleri bölümünün çok kısalacağı belirtildi. Ancak KGM, inşaat süresi uzasa bile, Köprü'nün bu tesislerin içinden değil, yanından geçirilmesini istedi. Konsorsiyum bu isteğe uydu.

KAZMA 1998 SONUNDA

İnşaat süresi 49 ay olan İzmit Körfez Geçişi projesi, sözleşme imzalandıktan ışhemen sonra başlayamayacak. Yetkililer, zorunlu bazı hazırlıklar nedeniyle inşaata ancak bir yıl sonra başlanabileceğini açıklayarak şöyle dediler:

‘‘Sözleşme, Danıştay'a gidecek. Oradaki inceleme sürerken, inşaat alanında, sismik etütler, sondajlar yapılacak. Ayırca Çevresel Etki Değerlendirme Raporu da hazırlanacak.’’

Dünyanın ikinci uzun köprüsü olacak

AJTC'nin göğüslediği dev ihalede üç konsorsiyum yarıştı. Otoyol yapım programının öncelikli projelerinden olan İzmit Körfez Geçişi, İstanbul-Bursa-İzmir otoyolunun bir kesimini oluşturuyor. Proje, Anadolu otoyolu üzerindeki Gebze Köprülü kavşağından, Ankara yönünde yaklaşık 2.5 kilometre sonra teşkil edilecek bir köprülü kavşakla başlıyor. İzmit Körfezi'ni Dilburnu-Hersek Burnu arasında yaklaşık 3 kilometre uzunluğunda bir köprü ile geçerek, Yalova-Karamürsel devlet yolunu köprülü kavşak ile aştıktan sonra Orhangazi yakınlarında Orhangazi-Bursa devlet yoluna bağlanıyor. Köprü dahil otoyol uzunluğu 44 kilometreyi buluyor. Köprü ve otoyolun 2x3 olmak üzere 6 şeritli yapılması planlanıyor. 1680 metre ana açıklıklı asma köprünün 2002 yılı sonunda bitirilmesi öngörülüyor. İzmit Körfez geçişi Japonya'daki 1991 metrelik Akashi-Kaikyo köprüsünün ardından dünyada ikinci büyük köprü niteliğini de taşıyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı